Essentiële Punten voor een Succesvolle Start

document-428338_1280Houding

Succes heeft te maken met de houding ofwel attitude. Dat geldt niet alleen voor personen maar is ook van toepassing op bedrijven. De ondernemer dient een juiste persoonlijke houding te hebben en vooral positief te denken en dat hoort ook in het zakelijke naar voren te komen. Alles wat de consument ziet, ervaart over het bedrijf draagt bij aan het imago. De ondernemer dient ten allen tijde een scherpe geest te bezitten.

Locatie

Locatie is een belangrijk ingrediënt waar niet over te twisten valt. Kan de consument het bedrijf makkelijk vinden? Hoe zit het met parkeren, zichtbaarheid en is er ruimte om uit te breiden? Dat geldt niet alleen voor een offline bedrijf oftewel een ‘baksteen’ onderneming, maar ook voor een internet business. Als de webpagina ergens in een uithoek van het internet is geparkeerd, zal er geen verkeer daar naartoe worden geleid. En geen verkeer betekent geen klanten.

Flexibiliteit

“No conditions is permanent”, vraag en aanbod veranderen regelmatig. Een vooruitziende blik, flexibiliteit en vindingrijkheid zijn nodig om het bedrijf op de veranderende trends te laten inspelen.

Concurrentie

Weet wie de concurrenten zijn, wat ze doen en wat ze bieden en waarom zijn de producten of diensten van hen van betere of slechtere kwaliteit? Het is belangrijk om voortdurend de vinger aan de pols te houden om op basis daarvan de bedrijfsstrategie bij te stellen.

Klantenservice

De klantenservice is het visitekaartje van het bedrijf. Niet voor niets wordt gezegd: “klant is koning”. Aandacht besteden aan de klant, op een tijdige wijze telefoontjes, tijdig op e-mails reageren. Een probleemoplossende proactieve houding garandeert een goede service.

Referenties

Een bedrijf dient over referenties met betrekking tot de geleverde producten en diensten te beschikken. Vanaf de opstart van het bedrijf is het verstandig om een zeer professioneel portfolio van de verrichte werkzaamheden en afgenomen producten op te bouwen.